Prowadząc działalność gospodarczą, w niektórych okolicznościach podmiot ma możliwość wyboru formy opodatkowania.
W zależności od osiąganych dochodów zdecydować może się na księgowość uproszczoną bądź księgowość pełną.
Do uproszczonych form ewidencji księgowej zaliczamy:
– Kartę Podatkową,
– Ryczałt od Przychodów Ewidencjonowanych,
– Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów.
Natomiast do pełnych form ewidencji księgowej tylko Księgi Rachunkowe, albo także używa się sformułowania Ksiąg Handlowych.
Ażeby móc korzystać z form uproszczonych jednostki gospodarcze nie mogą przekroczyć kwoty limitu pełnej księgowości, czyli wartości 1 200 000 EURO w przeliczeniu na walutę obowiązującą w danym kraju.
Podatnicy mający wybór, zwykle decydują się na tę właśnie formę rozliczeń ze względu na niższe koszty księgowe oraz administracyjne.
Chcąc optymalizować koszty w przypadku Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów korzystają z outsourcingu księgowego opierającego się na obsłudze księgowej przez biura rachunkowe. Zatrudnianie własnej księgowej w firmie wiąże się z większymi opłatami, począwszy od wynagrodzenia, a skończywszy na zakupie materiałów biurowych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia spraw firmy.