Obowiązki podatkowe

Prowadząc własną działalność nie można uniknąć obowiązków podatkowych. W jednych firmach może być ich bardzo dużo, a w innych mniej. Jednak zawsze są i przedsiębiorcy muszą sobie z nimi radzić – sami lub z pomocą.

Pierwszym obowiązkiem podatkowym przedsiębiorców jest prowadzenie ewidencji księgowej. Na podstawie dokonanych zapisów w księdze rachunkowej czy KPiR ustalany jest podatek dochodowy (przychodowy). Z podatku dochodowego należy pod koniec każdego roku obrotowego rozliczyć się z Urzędem Skarbowym. W zależności od tego czy podatnik jest osobą prawną czy fizyczną, zasady rozliczania się z podatku dochodowego są różne. Podatnicy PIT rozliczają się na formularzach PIT-36 lub PIT-36L do końca kwietnia następnego roku. Natomiast podatnicy CIT stosują formularze CIT-8 i rozliczają się w terminie do końca marca następnego roku.

Obowiązki podatkowe przedsiębiorców dotyczą także rozliczania się z podatku VAT (nie zawsze, lecz często). Tak więc, gdy jest się podatnikiem VAT należy prowadzić ewidencję zakupu i sprzedaży VAT, która umożliwia rozliczenie się z podatku. Przedsiębiorstwa z podatku VAT mogą rozliczać co miesiąc lub co kwartał. Do rozliczeń miesięcznych służy formularz VAT-7, a do miesięcznych VAT-7K lub VAT-7D.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments