Księgowość to jeden z najważniejszych działów w każdej firmie. Musi być prowadzona rzetelnie oraz profesjonalnie. W Polsce możliwe jest prowadzenie pełnej lub uproszczonej księgowości, jednak nie zależy to jedynie od wyboru przedsiębiorcy, lecz także od formy prawnej przedsiębiorstwa oraz przychodów ze sprzedaży osiąganych przez firmę.
Uproszczona księgowość może być prowadzona przez osoby fizyczne, spółki jawne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych, a także spółki partnerskie, u których przychody ze sprzedaży towarów i usług nie przekraczają określonej w przepisach kwoty. Uproszczona księgowość może być prowadzona w trzech formach – w formie karty podatkowej, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Największą zaletą uproszczonej księgowości jest łatwość jej prowadzenia. Właściciel firmy, który rozlicza się jedną z form uproszczonej księgowości może samodzielnie zadbać o jej prowadzenie, jednak musi dokładnie znać przepisy. Kolejną z zalet są niskie koszty jej prowadzenia. Nawet w przypadku, gdy przedsiębiorca korzysta z usług biura rachunkowego, ponosi znacznie niższe koszty niż przedsiębiorcy, którzy prowadzą pełną księgowość.