Pełna księgowość to precyzyjny i skomplikowany system ewidencyjny. Rachunkowość pełna ma na celu ukazanie całościowego obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości mają osoby fizyczne, spółki cywilne i jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, których wartość przychodów nie przekroczy równowartości kwoty 2 milionów euro po przeliczeniu na walutę polską.
Pełna księgowość to system, który umożliwia przedsiębiorcom przedstawienie danych w postaci ewidencji kosztów i przychodów, ewidencji majątku i źródeł jego finansowania, inwentaryzacji majątku i zobowiązań, sprawozdań finansowych oraz karty wynagrodzeń.
Księgi rachunkowe to narzędzia służące do prowadzenia rozliczeń, rachunkowości oraz księgowania dokumentów. W skład ksiąg zalicza się dziennik, konta księgi głównej i pomocniczych, zestawienia obrotów i sald kont oraz wykaz składników aktywów i pasywów.
Prowadząc pełną księgowość przestrzegać należy zasad takich jak zrozumiale opisywać zdarzenia gospodarcze, naprawiać błędy poprzez korekty, zabezpieczać trwałość zapisów oraz jednorodność i spójność w treści ksiąg.