Każdy przedsiębiorca ma prawo do zawieszenia działalności swojej firmy na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Warunkiem do tego niezbędnym jest niezatrudnianie pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę. W przypadku, gdy z pracownikami łączą nas stosunki cywilnoprawne, wówczas zawieszenie będzie możliwe.
W przypadku zatrudniania pracowników konieczne będzie ich wcześniejsze zwolnienie. Musi odbyć się to zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy. Musi zostać zatem zachowany okres wypowiedzenia wynoszący odpowiednio:
1. Umowa na okres próbny:
– 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni
– 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie
– 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące
2. Umowa na czas określony i nieokreślony:
– 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
– 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
– 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
Co więcej, przedsiębiorca nie może zwolnić osoby, która:
– do 4 lat osiągnie lat emerytalny,
– przebywa na urlopie lub jest nieobecna z uzasadnionych powodów,
– jest na urlopie macierzyńskim,
– jest w ciąży.