Pomoc w likwidacji przedsiębiorstwa może okazać się niezbędna, ze względu na dużą ilość formalności, która jest konieczna przy tego typu procesie.
Likwidując działalność gospodarczą, należy kolejno:
1. Wykreślić firmę z rejestru.
2. Wyrejestrować firmę z ZUS.
3. Wykazać składniki majątku działalności.
4. Sporządzić spis z natury, czyli remanent likwidacyjny.
5. Wyrejestrować firmę z VAT.
6. Rozliczyć podatek dochodowy.
7. Zlikwidować kasę fiskalną.
8. Zwrócić ulgi za zakup kasy fiskalnej.
9. Rozwiązać umowy z pracownikami.
10. Wykreślić działalność z rejestru działalności reglamentowanej.
11. Zamknąć wszystkie konta firmowe.
12. Przechowywać dokumenty firmowe.
Jeśli przedsiębiorca jest zdecydowany zakończyć działalność, powinien dopilnować, aby terminy umów z kontrahentami, dostawcami czy pracownikami wygasły przed tą datą.
Wypowiedzenia umów tym podmiotom, należy złożyć na tyle wcześniej, żeby w dniu otwarcia likwidacji działalności gospodarczej, one już nie obowiązywały.
Po zakończeniu działalności, przedsiębiorca powinien zadbać o odpowiednie przechowywanie KPiR oraz wszelkich faktur czy rachunków do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez okres pięciu lat od końca roku, za który dany dokument został sporządzony.
Trzeba również pamiętać, że sprzedaż majątku likwidowanej firmy przed upłynięciem sześciu lat, będzie objęta podatkiem dochodowym.