Obowiązek prowadzenia księgowości dotyczy każdego przedsiębiorcy i nie tylko. Być może niektórych to zdziwi, ale prowadzenie księgowości jest obowiązkiem również stowarzyszeń, fundacji czy jednostek samorządowych. Ponieważ również te jednostki zobowiązane są do prowadzenia księgowości, warto dowiedzieć się więcej na ten temat.
Prowadzenie księgowości w fundacjach czy stowarzyszeniach odbywa się prawie dokładnie tak samo, jak w przedsiębiorstwach. W każdej tego typu instytucji należy prowadzić pełną księgowość. Niestety księgowość dla stowarzyszenia lub fundacji nie może być prowadzona przy pomocy uproszczonych form księgowości. To pierwsza z różnic między organizacjami pożytku publicznego, a przedsiębiorstwami. Kolejną stanowią zasady prowadzenia księgowości. W jednostkach jakimi są stowarzyszenia i fundacje dopuszcza się sporządzanie uproszczonych sprawozdań finansowych, co nie jest możliwe w wszystkich firmach. Dodatkowo stowarzyszenia i fundacje nie muszą zachowywać zasady ostrożnej wyceny, co trochę ułatwia prowadzenie działalności.
Księgowość dla stowarzyszenia i fundacji prowadzi się w trochę inny sposób.