Uproszczona księgowość, czyli obowiązkowe prowadzenie księgi przychodów i rozchodów jest rozwiązaniem, z którego mogą skorzystać osoby fizyczne, spółki partnerskie, socjalne, spółki cywilne i jawne od osób fizycznych, których przychody z poprzedniego roku obrotowego nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro (zgodnie z aktualnym kursem ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na wrzesień poprzedzającego roku). Natomiast po przekroczeniu tej sumy, przedsiębiorca obligatoryjnie musi przejść na pełną księgowość.
Uproszczona księgowość składa się z księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Rozbieżność ta wynika z formy, którą opodatkowana jest działalność. Dodatkowo przedsiębiorca musi mieć na uwadze, że w zależności od prowadzonej działalności może dodatkowo mieć obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych, ewidencji wyposażenia, ewidencji przebiegu pojazdu lub/i rejestru VAT.
W wypadku, gdy przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT ma obowiązek prowadzić wyżej wymieniony rejestr zakupu i sprzedaży VAT, gdzie znaleźć się powinny dane kontrahentów i wszelkie niezbędne liczby.
Księgowość uproszczona powinna prowadzona być rzetelnie i solidnie oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przedsiębiorca może również skorzystać z pomocy biura rachunkowego czy księgowej, która będzie prowadzić uproszczoną księgowość w jego imieniu.