Każda operacja gospodarcza musi być potwierdzona odpowiednim dowodem, który zawierać będzie pełny i jasny opis tego zdarzenia. Dowody te nazywane są dokumentacją księgową. Księgowaniu podlegają tylko te dowody, które są ściśle związane z prowadzoną działalnością. Przykładowo dokumentem księgowym jest faktura zakupu czy sprzedaży, dowód wydania zewnętrznego (WZ) bądź dowód przyjęcia zewnętrznego (PZ). Do dokumentacji księgowej nie zalicza się umów o pracę czy też druków zamówienia.
Dokumentację księgową można podzielić na kilka rodzajów. Jedne z nich to dowody księgowe własne wystawiane przez jednostkę, w której zostaną ewidencjonowane, drugie to dowody księgowe obce sporządzone przez obce jednostki. Są to dowody przekazywane podmiotowi, w którym zostaną przeznaczone do ewidencji.
Istnieje również podział dokumentacji księgowej na zbiorczą, korygującą, zastępczą oraz rozliczeniową. Niezależnie od tego jakim przykładem jest konkretny dowód, wszystkie wymagają odpowiedniego zaksięgowania. Ważne jest, aby dokument był kompletny, czyli zawierał wszystkie informacje dotyczące treści operacji oraz wolny od błędów rachunkowych, merytorycznych czy formalnych.
O okresie przechowywania poszczególnych dowodów księgowych mówi Ustawa o Rachunkowości. Przedsiębiorca zobowiązany jest do gromadzenia i utrzymywania w stanie nienaruszonym wszystkich dowodów księgowych przez okres wynikający z przepisów.
Jeżeli zależy Państwu na prawidłowym prowadzeniu dokumentacji księgowej swojej firmy, i chcą Państwo powierzyć ją w ręce biura rachunkowego zapraszamy do współpracy.