Cała Polska, ale i wiele innych zakątków świata postawiona jest teraz przed dużym wyzwaniem walki z bardzo szybko rozprzestrzeniającym się wirusem COVID-19, częściej znanym pod nazwą koronawirusa.
W ciężkiej sytuacji zostali postawieni pracodawcy, którzy pomimo kryzysu, muszą odnaleźć się w nowej sytuacji i zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy.
Ustawa koronawirusowa z dnia 8 marca 2020 r. określa, że pracodawca, który ma możliwość zlecenia pracy zdalnej, zobligowany jest polecić pracownikom wykonywanie obowiązków na określony czas, w domu.
Przepisy nie przewidują przymusowych skierowań na badania lekarskie przez pracodawcę, gdy jednak zauważy on, że pracownik nie jest zdolny do pracy, może zasugerować takie badania.
Jest to jednak subiektywna opinia kierownika jednostki, dlatego zaleca się ostrożność w podejmowaniu tego typu działań, ponieważ bezpodstawne skierowanie pracownika na badania profilaktyczne może zostać uznane za nadużycie ze strony pracodawcy.
Ustawa nakłada, ze względu na panujący koronawirus obowiązki pracodawcy, w postaci chronienia zdrowia i życia zatrudnionych osób, między innymi poprzez:
– higieniczne warunki pracy,
– zapewnienie bezpieczeństwa, w postaci podziału pracowników na mniejsze zgrupowania.
Sytuacja w kraju zmienia się z godziny na godzinę, podobnie jak przez koronawirus obowiązki pracodawcy. Zatrudniający zobowiązani więc są do śledzenia zaleceń organów państwowych i bezwzględnego się do nich stosowania.