Ustaw odnośnie księgowości jest wiele, a nadal są one aktualizowane, zmieniane i nowelizowane.
Ustawy związane z księgowością są związane z poszczególnymi kategoriami dotyczącymi:
– Akcyzy
– Podatku od towarów i usług (VAT)
– Zwrotów wydatków na materiały budowlane
– Podatków dochodowych
– Ubezpieczeń i świadczeń
– Rachunkowości
– Prawa Pracy
– Podatków i opłat lokalnych
– Innych podatków
– Procedur
– Prawa gospodarczego
Najważniejsze ustawy związane z księgowością to:
– Ustawa o rachunkowości z 1994 roku
– Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z 1991 roku
– Ustawa o podatku dochodowych od osób prawnych z 1992 roku
– Ustawa o podatku od towarów i usług z 2004 roku
Ponadto:
– Kodeks Pracy z 1974 roku
– Kodeks Cywilny z 1964 roku
Jeśli chodzi o księgowość to znajdziemy tutaj wiele ustaw oraz regulacji jej dotyczących, wiele z nich powstało w ubiegłym stuleciu i nadal mają swoje zastosowanie.
Wiele z nich z upływem czasu było zmienianych i nowelizowanych, na potrzeby ówczesnego prowadzenia księgowości w firmach.
Aktem prawnym regulującym podstawowe kwestie podatkowe jest Ordynacja Podatkowa. W polskim systemie podatkowym można wyróżnić kilka podatków, do tych najczęściej stosowanych zaliczamy:
– podatek dochodowy od osób fizycznych
– podatek dochodowy od osób prawnych
– podatek VAT
– podatek od nieruchomości
– podatek akcyzowy
– podatek PCC