Obliczanie składek na ubezpieczenie społeczne

Zgłoszenie pracownika lub przedsiębiorcy do ubezpieczeń społecznych stanowi jeden z etapów zakładania przedsiębiorstw. Pociąga za sobą również obowiązki, którymi są comiesięczne obliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz ich przelewanie do ZUS. W Związku z tym należy także sporządzać deklaracje rozliczeniowe i imienne raporty, które należy przekazać do ZUS.

Składki na ubezpieczenie społeczne oblicza się na podstawie przychodu ogółem, z zastosowanie stawek dla każdego rodzaju ubezpieczenie społecznego. Rodzaje te to:
– ubezpieczenie emerytalne
– ubezpieczenie rentowe
– ubezpieczenie chorobowe
– ubezpieczenie wypadkowe

Pracodawca zobowiązany jest pokryć z własnych środków odpowiednią część lub całość składek na ubezpieczanie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe pracownika. Pracownik z swojego wynagrodzenia pokrywa część lub całość ubezpieczenia emerytalnego, rentowego oraz chorobowego.

Obliczone składki na ubezpieczenie społeczne obciążające pracownika, są odejmowane od jego wynagrodzenia brutto wraz z zaliczką na podatek dochodowy, składką na ubezpieczenie zdrowotne i innymi obciążeniami płacy.

Obliczone składki, zarówno obciążające pracodawcę i pracownika są zapisywane w deklaracjach rozliczeniowych ZUS i raportach imiennych pracowników

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o