Księgi handlowe służą do ewidencji operacji gospodarczych na podstawie dowodów księgowych w jednostkach zobowiązanych do prowadzenia pełnej rachunkowości finansowej.
Mogą być prowadzone w siedzibie firmy lub w jednostce, która ma prawo do prowadzenia ksiąg rachunkowych – są to:
– osoby posiadające certyfikat księgowego,
– biegli rewidenci,
– doradcy podatkowi
– inne podmioty posiadające zdolność prawną, nie karane w zakresie określonych przepisów posiadające ubezpieczenie OC.
Prowadzenie ksiąg rachunkowych w miejscu innym niż siedziba firmy, zobowiązuje kierownika jednostki do zgłoszenia tego faktu w Urzędzie Skarbowym w ciągu 15 dni od momentu ich przekazania. Ma obowiązek powiadomić o miejscu przechowywania ksiąg i umożliwić odpowiednim organom kontrolnym wgląd do nich.
Księgi handlowe maja swoje wady i zalety. Oto one:
– zalety: możliwość szybkiej analizy finansowej jednostki, bieżący monitoring finansów, możliwość opracowania własnej polityki rachunkowości
– wady: wyższe koszty prowadzenia, zaawansowany system, obowiązek dostosowania się do Ustawy o Rachunkowości.
Księgi handlowe składają się z:
– dziennika, w którym dokonywane są zapisy wszystkich operacji gospodarczych w jednostce.
– konta księgi głównej gdzie księguje się operacje gospodarcze
– konta ksiąg pomocniczych
– zestawienia obrotów i sald konta głównego i zestawienia sald kont pomocniczych
– zestawienia składników majątku i kapitałów jednostki