ZUS a zawieszenie działalności firmy

Przedsiębiorca, może z jakiegoś względu np. finansowego lub zdrowotnego zawiesić swoją działalność gospodarczą. W tym czasie właściciel firmy może nie opłacać składek ZUS, odprowadzać zaliczek na podatek czy składać deklaracji VAT.

Powód zawieszenia przedsiębiorstwa jest dla urzędu nieistotny, dlatego nie ma obowiązku podawania go we wniosku, jednakże wymogiem w tym przypadku jest brak pracowników, którzy zatrudnieni są na umowę o pracę w firmie.

Wniosek w takim przypadku składa się na specjalnym formularzu CEIDG, który następnie zostaje złożony w urzędzie gminy lub elektronicznie na specjalnym portalu. Przedsiębiorca musi również powiadomić o fakcie zawieszenia również Urząd Skarbowy oraz ZUS, natomiast nie musi wysyłać dodatkowych wniosków, ponieważ pismo jest standardowym dokumentem, które służyć może również do rejestracji działalności.

Jedynym rodzajem należności finansowej, która może okazać się obowiązkowa do zapłaty nawet w tym przypadku jest składka zdrowotna – jeżeli zawieszenie będzie obejmowało niepełny miesiąc kalendarzowy.