Sporządzanie deklaracji zgłoszenia pracownika do ZUS

Większość przedsiębiorstw zatrudnia pracowników. Z tym faktem wiąże się wiele obowiązków. Są to np.: sporządzenie umowy, wykonywanie list płac, prowadzenie akt osobowych lub zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.

Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub też jeżeli podpisują z swoim pracodawcą umowę cywilno-prawną muszą od swojego wynagrodzenia odprowadzać składki na ubezpieczenie. Jednak zanim zacznie się rozliczać z tego tytułu, należy dokonać zgłoszenia pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czyli ZUS. Do tego celu służą specjalne przygotowane druki – ZUS ZZA lub ZUS ZUA. W zależności od sytuacji danego pracownika dokonuje się sporządzenia danego dokumentu. Tak więc ZUS ZUA jest deklaracją zgłoszeniową dla pracowników pracujących na podstawie umowy o pracę, którzy pracują tylko w danej firmie lub jest to ich firma macierzysta i z tytułu tej pracy odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne. Jeżeli jednak zdarzy się że, pracownik pracuje równocześnie w innej firmie i ona jest jego firmą macierzystą, to jego pracodawca zobowiązany jest sporządzić zgłoszenie jego tylko do ubezpieczeń zdrowotnych czyli ZUS ZZA.

Zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych to nie jedyny obowiązek przedsiębiorcy wiążący się z jego zatrudnieniem. Musi on również dokonywać co miesięcznych rozliczeń z tytułu tych ubezpieczeń, składając odpowiednią deklarację oraz imienne raporty pracownicze.

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o