Prowadzenie teczek osobowych

Księgowość, polityka kadrowo-płacowa, podatki to jedne z tych spraw, którymi musi zająć się każdy rozpoczynający swoją działalność oraz ci którzy już ją prowadzą. Zadania z ich zakresu można zlecić wyspecjalizowanym firmom – biuro rachunkowym. Jest to bardzo wygodne i korzystne rozwiązanie dla firm pozwalające na obniżenie kosztów.

Wiążącym się z polityką kadrowo płacową zadaniem przedsiębiorcy zatrudniającym pracowników jest prowadzenie teczek osobowych. Sprawy te można powierzyć oczywiście biurom rachunkowym. Jednak jeżeli przedsiębiorca chciałby zająć się tym osobiście musi poznać zasady prowadzenia teczek osobowych.

Należy wiedzieć że, dla każdego zatrudnionego pracownika należy osobno prowadzić taką teczkę. Składa się ona z trzech części A, B i C. W części oznaczonej literą A znajdują się dokumenty związane z ubieganiem się pracownika o zatrudnienie. Są to np. kwestionariusz osobowy lub zaświadczenia o zdobytych kwalifikacjach zawodowych. W następnej części B należy zgromadzić dokumenty związane z nawiązaniem stosunku pracy oraz z jego przebiegiem. Należą do nich m.in.: umowa o pracę, zaświadczenie o przeprowadzenia szkolenia BHP czy złożony PIT-2. W ostatniej części oznaczonej litera C znajdują się dokumenty dotyczące zakończenia stosunku pracy. Przykładem takiego dokumenty może być np. kopia wydanego świadectwa pracy.

Prowadzenie teczek osobowych dla kilku pracowników może nie być dużym problemem. Lecz jeżeli pracowników jest więcej stanowi to dodatkowe obciążenie dla pracodawcy oraz odwraca jego uwagę od podstawowej działalności przedsiębiorstwa. Warto w takim wypadku zdecydować się na usługi biura rachunkowego.

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o